SLUŠNÉ CHOVÁNÍ PSA K OSTATNÍM PSŮM

22.06.2012 23:35

Martina Šafářová, Jablonné nad Orlicí

Dobrý den Věrko, 

Slíbila jsem, že napíši, jak jsme dopadli na výstavě a jak pokračujeme ve výchově našeho puberťáka:)v kruhu se choval hezky, bylo nás tam hodně, takže jsme neměli moc možnost větších rozestupů a tak se pejsci pořád snažili dohnat toho před sebou, ale myslím, že ve třídě mladých je to běžné. Nejvíce mne potěšil, když jsme šli za rozhodčí, byl ukázkový,krásně si nechal prohlédnout zuby i celé tělo, to jsme trénovali i doma.Dostali jsme známku VD, ale všichni nám říkali, že až zmohutní a doroste, máme i na výbornou:)posudek máme pěkný,vše co má mít a nic navíc a prý má velmi přátelskou povahu,z toho mám největší radost:)ani na svodu jsme si neudělali ostudu.Zjistila jsem,že všichni pejsci v tomto věku byli stejně praštění, někteří bohužel i víc, protože jejich majitelé se nesnaží je vychovat, ani vycvičit.Mají je na zahradě aby hlídali, nejsou socializovaní a mnoho z těch psů nikdy tolik jiných pohromadě nevidělo a už asi ani neuvidí.:(A teď ten náš výcvik:konečně jsme si vyměnili role co se týká hlídání si ostatních na prochajdě, díky změnám směru i tempa se teď otáčí a sleduje,jestli jdu za ním, takže i přivolání je lepší,přesně jak jste psala, tak trénujeme a já věřím, že to musí přinést ovoce:)a když teď trochu odbočím, napadlo mne zeptat se Vás, jestli se dá naučit psa chovat se k ostatním slušně, abych to upřesnila, známe labradorku se kterou si krásně hrají, a pak mám kamarádku s border kolií, která je taková plachá, psů se spíš bojí, nebo je ignoruje, chodívali jsme spolu venčit a někdy to bylo dobré, ale jindy na ní byl Roy jakoby hrubý až zlý vždycky jí povalil a štěkal na ni,neustále ji otravoval,ona ležela přikrčená, ocas mezi nohama, nebyla to hra spíš jakoby šikana.Tak jsem mu nechala vodítko a vždy když to udělal, toto chování jsem přerušila trhnutím, zákazem a následnou chůzí na vodítku, ale nevím, jestli jsem jednala správně, nenapadá vás proč se tak chová jen k některým psům a jak mu mám vysvětlit, že se má chovat normálně ke všem pejskům? Podobný dotaz jsem na vás už měla, jak mi poradili ten el. obojek, teď by mě ale zajímalo, jak naučit psy mezi sebou společenskému chování, aby se pak třeba nenapadli.Když potkáme přátelského psa za plotem, vypadá to dobře(vrtí ocasem, kňučí)ale kdyby byli na volno, nejsem si jistá, jestli by Roy nezačal "machrovat" a tomu druhému by se to nemuselo líbit. Na cvičáku si na psy nedovolí,když jich je hodně pohromadě a jsou na volno, ale když je jen jeden, chová se divně, jako by si chtěl něco dokazovat, chtěla bych ho to odnaučit. Děkuji Vám mnohokrát za pomoc a mějte se krásně.M. Šafářová 

 

PP Věrka 

Dobrý den,

začala bych tím, že je třeba vědět, že psi mají svou ,,řeč,, a ta se od té naší liší. Naším cílem je, aby povel, který psovi zadáme, splnil hned a správně. Je ale nutné si uvědomit, zda našim povelům pes rozumí, zda ví co po něm chceme a že dle našeho chování se chová i on sám, řekla bych že si naše chování svým způsobem přelouskátak, jak se mu to ,,hodí,,. Psi umí vnímat spoustu věcí, mají cítění řekněme empatie a vnímají i to, co neřekneme ale myslíme si.

U Vás je jasné, jak jsem již psala, že Váš pes je prostě lidově řečeno ,,puberťák,, a tak musíte i na něj, mít pevné vedení, žádné zbytečnosti a neřešit jak říkám kraviny. Váš pes, když nastane situace, ve které se necítí příjemně, první co udělá, koukne na Vás co Vy nato a dle toho se pak chová on. Je tím ovšem myšleno i to, že pokud jsou situace, které jsou v běžném životě každodení praxí, je duležitá pro psa důslednost a jasná výchova.  Z toho co píšete je zřejmé, že Váš pes si dělal co chtěl, Vy jste mu to po mých radách utla, zařidila jste se dle všeho jak jsem psala, pejsek Roy zjistil najednou, že mu všechno neprojde ale ví, že dřív to bylo jinak a tak to zkouší. Je to prostě ,,janek,, co si dělá neboli dělal co chce a procházelo mu to,... Nyní jste mu ale nasadila jasná pravidla a řád, který se dodržuje. Toto vše taky platí v socializaci k ostatním psům,...

Je pravda, že pokud je pes správně socializován se vším, co ho v životě bude potkávat, problém by neměl být. Je tím myšleno i setkávání se psy. Jak jsem Vám psala, nejlépe docházet na cvičák, kde se s ostatními psy setká, bude setkávat a začas mu to přijde naprosto normální. Správné chování a slušnost k ostatním psům je a má být samozřejmost. Pokud mi nějaký pes dělá problém, a chová se jinak, než má, srovnám ho. Důležité je, aby i druhá strany byla vklidu. píšete že se fenka bojí, o to víc si myslím, že Váš puberťářek má pocit že se musí přičinit a všem ukázat, jaký je to ,,Velký pes,, ale na silnějšího psa si nedovolí. Toto co popisujete, považuji za opravdu nevhodné a nepřijatelné a psovi bych to jednoduše zatrhla a to tak, že toto jeho chování se mi nelíbí a at se kouká zklidnit.

Ovšem nepoužilabych agresi, spíše jasný varovný signál, výrazem obličeje, utnutím ,,oné hry - šikany,, a jasným ukázněním, že tady velím já a že jeho chování je nepřijatelné.

Rozhodně kor když Váš pes dospívá, chodte ke psum vyrovnaným, v pohodě a přátelským, protože by se to klidně mohlo obrátit proti Vám a právě psovi. Určitě psovi netrpte, aby se povyšoval nad slabší a dokazoval si tak nějaký svůj komplex nebo jen aby se cítil nad ním. POkud je na psa tlačeno, sám může začít tlačit na druhé.

Psa slušné chování naučit lze, a to jednoduše :) Vy jste ,,kápo,, podle Vás jde všechno, i jeho chování.

Je teda také duležité počítat s tím, že máte psa samce, který když dospěje může se z něj stát ,,nadsamec,, a po té vyjít s ostatními psy, které bude považovat za konkurenci, může nastat problém, ovšem pokud ho předem připravíte na setkání a jednoduše budete se psem chodit mezi lidi a ostatní psy, budete s ním jezdit v MHD, prostě vše, co ho bude čekat v životě a hlavně tato jeho socializace musí probíhat naprosto v klidu, v pohodě, beze strachu, bez agrese tím myšleno jak Vaší tak cizí nebo cízích psů, a nejlépe s radostí, pak bude vše tak jak má být.

Pokud psa necháte běhat na volno s ostatními psy a víte, že může nastat problém, určitě s košíkem a na vodítku - stopovačce (psala jsem Vám, jak ji používat), kdy situaci můžete mít pod kontrolou, pokud víte jak nato. Jeho ,,machrování,, je i způsobeno tím, že ví, že ho dělat může a může za to i jeho pubertální věk.

Pokud hrozí, že je nějaký pes agresor v ,,támhle běhajících psech,, raději se jim vyhněte. Myslete i na to, že pro správnou socializaci a chování Vašeho pejska Roye, musíte i Vy být naprosto vklidu, žádný stres a nebát se s ním cokoliv absolvovat nebo se něčeho zúčastnit. POkud toto vše zvládnete, Váš Royík bude určitě s ostatními pejsky krásně vycházet.

Držím palce PP Věrka