HANDLING - šampioni mají něco navíc ...SDRCE

28.02.2012 14:56

Monča a Rič 

Věrko držím palce, snad se tvůj seminář podaří. Sama si Ričiho nejraději předvedu sama, nejvíce si to užiji a i riči je nejspokojenější, ale nastanou i situace, kdy to možné není, Takže jsem zkusila i služby handlera či juniorhandlera. Asi jsem měla štěstí, nikdo po mně nikdy žádné peníze nechtěl, snad mimi nákladů na cestu, což je samozřejmé. Riči je ovšem pes, který je fixovaný na pánečka, čili na mě, takže není ochotný se předvést s každým. Proto si myslím, že i handling cizí osobou je nutné naučit psa jako cvik, nejlépe od raného mládí, starší jedinci, i když zkušení ho nemusejí vnímat příznivě. Náš hander musel být velice zkušený, aby ho zvládl a mnozí velezkušení pohořeli :o), v každém případě je dle mě nutné, přistupovat k výstavě stejně, jako ke každému jinému výcviku, láskyplně a důsledně, pozitivní motivací, pomocí odměn. Výstavu si musí užít páneček i pes, jinak je to k ničemu. Pes nemusí být naprosto dokonalý a bez chyb, ale pokud v kruhu předvede to něco navíc, co vítězové mají...srdce, pak může být vítězem

papa M+R

 

PP Věrka

Ahoj Mončo a Riči, děkuji za pěkná slova. Seminář uskutečním až dle zájmu.

Samozřejmě souhlasím, že je nejlepší aby si pejska předváděl jeho majitel, ke kterému má pejsek nejblíž, ale ne všichni vědí jak na to, a je pravda, že bohužel někteří nemohou a já jsem byla určitý čas jednou z nich. Každý má svůj určitý způsob. Dle mě, předvedení psa ať už mého či cizího, rozhodně souvisí nejen s uměním předvádění ale také vzájemné spolupráce, kominukace a následné souhry se psem. Já používám vždy i ,psí reč, na daného pejska, se kterým cvičím a je to pro obě strany jak efektivnější tak i rychlejší. Pejsek okamžitě pochopí, co se po něm chce, a já mu rozumím co by rád nebo co a jak zrovna potřebuje, je to nejlepší vzájemné porozumění, které v této spolupráci prostě nesmí chybět. Pokud si nerozumím se psem, není možno dosáhnout ani poloviny úspěchu ve společné spolupráci.

Určitě jsou jak základní tak i pokročilé možnosti komunikace, díky kterým je vzájemná důvěra, naprostá spolupráce a manipulace, kterou mi pes dovolí jakmile si ho získám, hračkou. Určitě si myslím, že přesně to a nejen to k handlingu patří. Protože pokud si nerozumím se psem, nemohu s ním komunikovat natož dále ,pracovat,.

Já rozlišuji dva pojmy: Handling a Předvedení psa. Ty musí jít vždy ruku v ruce. Vše velmi záleží na vzájemném porozumění a z toho se vše odvíjí. Samozřejmě, že pokud je pejsek ,závislák, a velmi lpí na svém pánovi, je lepší s pejskem postupovat pomalu a hlavně u každého psa individuelně. Handling a předvedení psa rozhodně není ,výcvik, a tak k němu také nelze přistupovat. Je určitě dobré pejska vše pomalu naučit v mládí a navíc každý pejsek na to také není, ale nic se nesmí přehánět a to kor u daných plemen. Každé plemeno je jiné a dle toho se vše musí přizpůsobit, včetně učení, cvičení a treninku.

Rozhodně souhlasím, že pokud po psovi něco chci, nabídnu mu zato odměnu, neboli pochvalu, ale jakou, to už si zvolím sama, možností je více a je nejlépe to přizpůsobit, aby podávání pamlsků nebylo jen jednou možnou variantou. Navíc jsou i pejskové, kteří pamlsky k předvedení ale vůbec nepotřebují. Všechno jde, je to jen o tom znát a vědět jak nato ;-)

Já osobně nemám ráda naučené psy, kteří přijdou na výstavu ,předvedou se jako ,paňácové bez života, a nikdo je ani nepochválí, toto zacházení je velmi smutné. Toto je výborný recept jak psovi udusat jeho duši.. Dle mě je velmi důležité nechat psa v kruhu rozkvést a vyzdvyhnout jeho přednosti jako je právě i to srdce, jak píšete. Bez srdce to není to pravé a pak se z toho už jen stává ,divadelní představení loutek, z čehož je mi akorát smutno, když vím že pejsek je živý tvor a o následcích takového přístupu se zde rozepisovat nebudu.

Zcela preferuji štěstí, radost, vzájemné propojení a empatii mého psa se mnou. I toto vše lze v kruhu při předvedení zažívat. TU chvíli, kdy jste se svým psem naprosto propojeni jako by jste byli jedna bytost, si vždy moc užívám. Ten psí úsměv a tu neskutečně nádhernou radost mého psa. Díky tomu jak mi pes sděluje své nadšení, radost a vyzařuje z něho ta správná energie, jsem pak šťastná i já a o tom to je. A tohle vše mne nenaučila knížka, ale dlouholetá praxe a soužití s pejsky.