JAK SE ZACHOVAT PŘI ÚTOKU PSA

27.01.2012 23:29

Veronika Tichá

Dobrý den,
chtěla bych poprosit o radu, jak se příště zachovat. Máme bostonského teriéra, kterého chodím pravidelně venčit. V poslední době v blízkosti našeho baráku pobíhá bez dozoru veliký pes (pravděpodobně kříženec nějakého bojového plemene)a minulý týden nás napadl na procházce. Možná jsem vše zavinila já svým chováním, ale mám strach z cizích psů velkých plemen a tento pes přiběhl k našemu bostonovi (ten byl normálně na vodítku). nejprve se očichávali, ale já jsem raději svého psa vzala do náručí, protože vím, že se před velkými psy naježí a to je většinou vyprovokuje. Měla jsem o něj tedy strach a v náručí jsem ho nesla pryč. Jenže ten pes nás začal pronásledovat, začal vrčet a když jsem svého psa nepouštěla, začal na mě skákat a dobývat se na něj. Když už jsem to nevydržela a pustila našeho psa na zem, pes se na něj vrhl, ale ačkoliv už měl možnost ho kousnout, pouze zle vrčel. Já jsem se bála a tak jsem bostona vzala znovu do náručí, pes na mě začal znovu skákat (což při jeho velikosti a váze nebylo nic příjemného) a zle vrčel. Musel ze mě cítit i strach, kterému jsem se nedokázala ubránit. Jediné, na co jsem se zmohla byl křik o pomoc. Po chvíli přiběhli dva lidé, kteří na psa zařvali a on utekl.Já bych na něj ale takto zařvat nedokázala.Od té doby se bojím chodit našeho psa venčit, volala jsem i na městskou policii, ale zatím se jim nepodařilo psa odchytit. Vůči mě se pes agresivně nechoval, ale bojím se, že příště mi na pomoc nikdo nepříjde a on toho našeho rozsápe. Už mě i napadlo začít u sebe nosit paralyzér, ale nevím, jak funguje na psy, ani nevím, zda bych ho dokázala použít. V žádném případě něchci psovi nějak ublížit, ale ani nechci, aby on ublížil tomu našemu. Jak se mám příště v takové situaci zachovat?
Děkuji.


PP Věrka

Dobrý den Veroniko,
Bohužel tyto situace jsou velmi aktuální, a stále se dozvídáme o různých napadení jak lidí tak dětí cizími psy. Za každého pejska má odpovědnost jeho majitel, a z většiny může zato, jak se jeho pes chová. Mám pár rad, které Vám i ostatním při napadení nebo útoku cizího psa mohou pomoci, ale vše vždy záleží velmi na rozpoznání psí řeči, takže je to individuelní a pro člověka neznalého, je to opravdu těžké.

Velmi důležité je ZACHOVAT KLID a pěkně vklidu se i pohybovat, ŽÁDNÉ ZBRKLÉ POHYBY.

Každopádně platí NEUTÍKAT (může to být pro psa znamení, že jste kořist a "kořist = ulovit").

OTOČIT SE ZÁDY ke psu je úplně něco jiného, v takovém případě kouše pes "zbabělec" dáte mu tím najevo, že Vás absolutně nezajímá, ikdyž se Vás snaží provokovat.
Sebevědomý pes zezadu většinou neútočí, ale není to pravidlem.

NEDÍVAT SE PSOVI PŘÍMO DO OČÍ je další hlavní a důležitou další zásadou. Protože ve psí řeči je dívání se z očí do očí jasná výzva k boji! Samozřejmě záleží jak je to podané, ale v tomto případě nic neriskuji. Je pravda, že když poznám, že jde jen o jeho zastrašovací manevr, a vím že nehrozí okamžité napadení, což nevíte stopro nikdy, podívám se na psa a jasně mu ukážu svůj nesouhlas s jeho chováním a odkážu ho at si jde po svém, tak lze takto reagovat, ale když cizího psa neznáte, tudíž neodhadnete v jeho psí řeči co tím vlastně myslí, raději to nezkoušejte. Též záleží na dílce, intenzitě apod. pohledu, ale to rozepisovat nebudu.

Někdo i radí vzít cizího psa klackem, hodit po něm kamenem a nebo ho postříkat pepřovým sprejem.

Já s tímto vúbec nesouhlasím. Mám názor, že psa tím pouze můžete rozdráždit ještě více, a jakmile se zachováte jako on, výzva k boji započne a není návratu. . .

Navíc pokud mám plné ruce (ono i tak je to těžkě se strefit) je velké riziko napadení a vyburcování psa k agresivitě a napadení, proto Vám ,pepřák, rozhodně doporučit nemohu. A i kdyby jste ho uměla správně použít, je následně důležité dohledat majitele a aby mu zajistil ošetření a výplach očí.
U házení kameny nebo když vezmete klacek do ruky, to pro zuřivého psa může mít stejný následek k vyprovokování, navíc je cizí, nevíte co má za sebou a jestli ho jeho majitel at už bývalí nebo budoucí právě třeba byl klackem, a dostáváte se tímto taky k většímu ohrožení.

Snažte se NEPROJEVOVAT STRACH. Vím, že je to v dané situaci velmi těžké, ale cizí pes to pozná okamžitě a jakmile ucítí Váš strach či paniku stáváte se opět kořistí.

Když se objeví majitel cizího psa, snažte se na něj nekřiče, žádné nátlaky a i výrazy obličeje se snažte mít vklidu. Jeho pes by totiž mohl považovat Vaši hysterii, která by byla pochopitelná, považovat za útok na svého pána a mohl by se rozhodnout jít ho bránit. Vyříkat a vyčinit mu můžete až vklidu po té, co si od něho např. vezmete telefon, pro případné následky.

NIKDY NA ÚTOČÍCÍHO PSA NEPOUŽÍVEJTE FYZICKÉ NÁSILÍ, protože přesně platí, že násilí budí násilí.

Dále celkem dobře fungují RÁDOBY POVELY NA KTERÉ MŮŽE BÝT PES ZVYKLÍ, je možné, že pes na některý to obecný pojem zareaguje a prostě odejde.
NE, NESMÍŠ, FUJ, FUJETO, VYPADNI, PAKUJ SE, DI SI POSVÉM, DI NA MÍSTO, NECH MĚ, . . . . . . . . . .

S malými psy je to jednoduší, svého pejska si prostě strčím pod kabát, ale s většími je to složitější. Já jsem například. když se na mě respektive na mého psa chstal cizí pes a rovnou šel po něm, zalehla. Dala jsem povel lehni a klidným hlasel i uklidnila svého psa, který by mě šel bránit, ale tím ře jsem ho zalehla, schovala si hlavu a nenápadně sledovala cizího, který byl trochu v šoku, kam muj pes zmizel, přesto jsem mu jasně řekla at si jde po svém a bez hnutí jem ležela, co se nehýbá jakoby psa moc nezajímalo, než doběhl majitel a psa si odchytil. Je to též další řešení, které ne vždy může zafungovat.
Je proto důležité, ten adrenalinový strach v sobě potlačit a hned si vzpomenout nato, že máte zachovat klid, a rychle zhodnotit situaci.
Když mohu svého psa vzit do náruče, vklidu mluvím na cizího at si mazá kam patří a nasměruji se k nejbližším lidem, kteří mohou pomoci, hlavně vklidu čímž i dáte najevo svému psovi aby se nebál, nebo to neřešil. Jindy jsem zase na psa, který běžel přímo na mě z otevřených vrat ZAMLASKALA, ŘEKLA JSEM ŤU ŤU ŇU ŇU a POSLALA MU PUSU, NE HLASITOU! Pes se okamžitě zastavil a čučel. byl v šoku protože nemohl čekat, že budu na jeho chování takto reagovat, což mi pomohlo.
Určitě je dobré mít s sebou vždy mobil a vyhýbat se místům, kde hrozí že toho psa potkáte.

Přímo konkrétní rada, která by byla univerzální není, ale myslím že jsem aspon těmito pomohla.
Držím palce aby jste už toho cizího nepotkala !!


Veronika Tichá I 28.02.2012

Mockrát děkuji za Vaší odpověď, já samozřejmě budu také doufat, že se do podobné situace již nedostaneme, ale kdyby jo, tak se pokusím řídit Vašimi radami. s pozdravem Veronika.


Lenka Széplakiová | 01.02.2012

Mooc pěkně napsané, máme také jednu takovou zkušenost, přesně jsme se zachovali tak jak tady píšete a pes na to mooc pěkně zareagoval a nechal nás být :-)



PP Věrka I 01.02. 2012
Děkuji Lenko, to jsem moc ráda a hlavně že jste všichni v pořádku !! :-))