PUBERTA A VŠE S NÍ SPOJENÉ, TAHÁNÍ NA VODÍTKU

04.01.2012 21:09

Monika

Dobrý den, mám 6 a půl měsíčního dalmatina. Momentálně máme problém s průjmem. Došli jsme k veterináři, dostali injekce a má dietku. Pravděpodobně nejde o žádnou virovou infekci, ale zbaštil něco co neměl. A to je náš problém. Když jsme venku na procházce, sežere na co příjde a v tu chvíli nemam šanci zakročit. Nenalákám ho ani na žádnou jinou dobrotu. Nejprve vše sežvejká a teprve pak přijde ke mě. O pokusech ho chytit ani nemluvim. Existuje zbůsob jak ho to odnaučit? Nerada bych ho měla stále na vodítku (na kterém začal zhruba před měsícem tahat), nebo s náhubkem. Předem děkuji za odpvěď.



PP Věrka

V první řadě je dobré si uvědomit,že Vašemu pejsku je terve 6 měsíců,takže se dostává do pubertálního věku (do puberty), a to,že ho zajímá všude všechno okolo,víc než Vy je naprosto v pořádku. Rozhodně doporučuji vyhledat !!dobrý!! cvičák, kde Vás naučí výchově šteněte (dobrý cvičák se pozná například dle toho, že tam na psy neřvou, nikde se jim to tam nepere, cvičitelé-psovodi se o Vás zajímají a řeknou Vám veškeré informace, napište mi odkud jste,případně doporučím).Dejte si pozor,aby Vás na cvičáku nehrnuli hned do tvrdého výcviku psa,ale u Vás se jedná pouze výchovu šteněte,výchova Vás zasvětí do: přivolání, naučení a zvládnutí psa na vodítku,poslušnost a celkovou výchovu pejska.
Cvičák je i důležitý pro socializaci štenete (psa).
Já osobně pokud nemám 100 procentní jistotu přivolání psa, nepustím ho z vodítka.Což budete muset i Vy než se to naučí.Košík nedoporučuji,Dalmatinek je ještě štene a na košík má čas(naučit psa nosit košík je jiná záležitost.Můžete mu ho dát zkusit sem tam dát,arozhodně ho nespojujte s žádným povelem a by věděl,že nemá košík za trest a jak říkám,doporuřuji bez košíku). Určitě bych si pořídila vodítko-stopovačku,se kterou mam jistotu,že by v případě neposlušnosti psa přivolám jedním přitáhnutím až k sobě.Příklad: pes běhá venku připnutý na stopovačce já předvídám kde by asi mohl nasát nějakou venkovní nedobrotu a když k ní pes běží,zapíchnu se do země,stojím a zavolám klidný povel : Choice ke mně! počkám 2 vteřiny. Pokud pes nereaguje vyslovím stejným povel ráznějším tonem.Opět počkám 2 vtěřiny,když pes nereaguje,chytnu stopovačku (musím stát aspon metr a půl od konce, aby mi konec neutek i se psem) a JEDNÍM tahem přitáhnu psa až k sobě.Když ho k sobě táhnu klidně couvnu dva tři kroky,v žádnem případě mu nechodtě naproti.Když si ho přitáhnu,pochválím ho,když nebude vnbímat,klidně si dřepnu aby mě vnímal,hladím ho,chválím ho,dám mu klidně odměnku,je důležité aby si pes spojil přivolání s něčím co se mu moc líbí,chodil za Vámi rád.Je důležité toto cvičit při každém venčení a procházce.



TAHÁNÍ NA VODÍTKU

Když mi pes tahá,jasně mu dám najevo,že se mi to nelíbí,ale v žádném případě ho nebiji.Ve Vašem případě jsem pochopila,že za to že netahá mu dáte odměnu,to je špatně.Pes chápe,že dostává odměnu za to že tahne.Jednou zatáhne na vodítku,dostane výstrahu klidnými slovy s lehkým cuknutím co děláš? při druhém zatahání s ním cuknu víc jen jednou a rázně mu řeknu: Co děláš a podívám se na něj aby mě pes vníma,přitom se vždy zastavím.Do třetice udělám všechno pro to, aby si pes uvědomil,že ho ovládám já a ne on mě.Ale mějte stále na paměti,že máte 6-ti měsíční stěně,tudíž přispůsobte cuknutí nebo trhání vodítkem,aby se ho nezačal bát.Na cvičáku Vás téz budou učit poslusnosti,takže nezapomente,všechno souvisí se všim. Přeji hodně zdaru a motivace pejska do výchovy.